reklama

Cesta E 50 traumatizuje Hornú Nitru

Nové územnosprávne členenie Slovenska a zriadenie VÚC dostalo Hornú Nitru v rámci Trenčianskeho samosprávneho kraja/TSK/ do polohy okrajovej záujmovej oblasti politikov a zámerov v rámci regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Horná Nitra sa takto dostala do kliešti nezáujmu podnikateľov a následne si tu politici budujú hladovú dolinu. Bývalý silný priemyselný a energetický región sa takto po roku 1989 postupne dostal do nemilosti. Jediné čomu sa tu darí je nezamestnanosť a nezáujem podnikateľov o podnikanie v tomto regióne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Cesta E 50 ako spojnica východu zo západom má celoeurópsky význam nie je to výmysel ale fakt. Totiž táto cesta začína pri brehoch Azovského mora v Rostove na Done a končí na brehu Atlantického oceánu v meste Brest. Prechádza cez metropolu Čiech ako aj cez Paríž, kde táto cesta má svoju požadovanú úroveň. Len na Slovensku ide mimo záujem politikov a ostatných lobistov severných či južných cestných koridorov. Slovensko sa trápi aj z diaľnicami, ktoré patria k najkontroverznejším v EÚ. Táto spojnica Kaspického mora z Atlantikom politikom nič nehovorí pokiaľ nie je z toho dáky profit. Ten je len v podobe sľubov. Pred novembrom 1989 sa od Banskej Bystrici začali robiť prvé úseky tejto cesty no žiaľ november ich preťal a banícky a energetický útlm poriadne cvičí s nezamestnanosťou aj napriek snahe obecnej a mestskej samospráve. Podnikateľské parky začas zalepili ústa občanom na Hornej Nitre no v parkoch sa darí skôr burinám ako podnikateľom. Niektorí odvážlivci síce prišli do regiónu, ale veľmi opatrne. Regionálna mapa rozvoja Slovenska končí na úpätí Inovca v rámci TSK a odvážnejší zašli až do Bánoviec nad Bebravou, Partizánskeho a hrdinovia až do Prievidze. Župná politika rozvoja cestnej infraštruktúry pod hradom Matúša Čaka je aktívna len v rámci povodia Váhu. Jedine čo ju trápi je doriešenie obchvatu v rámci Trenčína a premostenia cez Váh a Horná Nitra sa postupne dostáva do pozície rezervácie. Možno keby prišiel november 1989 o 10 rokov neskôr mohli sme mať cestu aspoň po Bánovce nad Bebravou a Partizánske. No žiaľ Horná Nitra má smolu. Najlepšie to charakterizoval jeden z ministrov dopravy za SDKU. Máte to ťažké na jednej strane Slota ťahá peniaze na cestnú infraštruktúru na sever a maďarské strany na juh. Ficov Smer ten má záujem riešiť prepojenie cez Topoľčany na Nitru a Vy ste ostali len v strede mlynského kolesa. Ak by sme mali aspoň 10 poslancov v NR SR tak je to možné pretlačiť. Túto skutočnosť potvrdil aj vždy nagélovaný finančný oligarcha z Ministerstva dopravy, ktorý v baníckej Handlovej povedal jasne nič tu v krátkej dobe nebude. Cesta smrti do Trenčína bude fungovať ďalej, je to smutné aj preto lebo táto cesta je horšia po skončení zimného obdobia ako po prechode vojsk Waršávskej zmluvy v auguste 1968.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sen o ceste na Hornej Nitre sa každým dňom rozplýva. Podnikateľ a investor po takejto ceste, ktorá pripomína cestu afganskou pustatinou, odrádza záujem posielať tovar a surovinu modernou autodopravou. Jediný investor väčšieho významu Yazaki za Mečiarovej vlády bol na Hornej Nitre, ale aj ten v tichosti sa vytratil a za 1 týždeň to všetko presťahoval na východ Slovenska. Na druhej strane je to pre politikov výzva využiť voličský potenciál na sľubovanie cesty E 50 a prepojenie s Trenčínom lebo to čo politik sľúbi nikto nikdy nie je schopný splniť. Hornonitranom neostane asi nič len rozvíjať folklór a ľudové tradície a možno raz v rámci UNESCO bude tento región vyhlásený za I. občiansku rezerváciu, kde budú chodiť občania v krojoch a v krpcoch a ako pastierske kmene budú pásť ovce a husi. Dopravné prepojenie na Hornú Nitru sa už stáva aj predmetom vtipov a posmeškov nakoľko je tu medzinárodne funkčné len medzinárodne letecké prepojenie s letiskom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Baníctvo na Hornej Nitre tichou klopačkou hlási koniec ťažbe hnedého uhlia. Degresívny vývoj obyvateľstva a odchod mladej generácie mimo okres a hlavne do zahraničia umocňuje úpadok najväčšieho okresu trenčianskej župy a jedného z najväčších okresov Slovenska. Je len smutné, že aj v rámci kraja bola Horná Nitra dobrá nevesta, ale ako žena tam len v počestnej tichosti trpí po sobáši v rámci nového územného a správneho členenia Slovenska, kde sa chodia politici radi predvádzať a sľubovať krajšiu budúcnosť v mydlovej bubline.

Jozef Fabian

Jozef Fabian

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Narodil som sa pre poľnohospodárstvo a vidiek, žijem a pracujem pre poľnohospodárstvo a vidiek - je to môj koníček aj živobytie. Zoznam autorových rubrík:  AGROKOMPLEXPRIVATPOLITIKA

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu