Cesta E 50 traumatizuje Hornú Nitru

Autor: Jozef Fabian | 9.10.2013 o 20:03 | (upravené 9.10.2013 o 20:42) Karma článku: 6,83 | Prečítané:  871x

Nové územnosprávne členenie Slovenska a zriadenie VÚC dostalo Hornú Nitru v rámci Trenčianskeho samosprávneho kraja/TSK/ do polohy okrajovej záujmovej oblasti politikov a zámerov v rámci regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Horná Nitra sa takto dostala do kliešti nezáujmu podnikateľov a následne si tu politici budujú hladovú dolinu. Bývalý silný priemyselný a energetický región sa takto po roku 1989 postupne dostal do nemilosti. Jediné čomu sa tu darí je nezamestnanosť a nezáujem podnikateľov o podnikanie v tomto regióne.

Cesta E 50  ako spojnica východu zo západom má celoeurópsky význam nie je to výmysel ale fakt. Totiž táto cesta začína pri brehoch Azovského mora v Rostove na Done a končí na brehu Atlantického oceánu v meste Brest. Prechádza cez metropolu Čiech ako aj cez Paríž, kde táto cesta má svoju požadovanú úroveň. Len na Slovensku ide mimo záujem politikov a ostatných lobistov severných či južných cestných koridorov. Slovensko sa trápi aj z diaľnicami, ktoré patria k najkontroverznejším v EÚ. Táto spojnica Kaspického mora z Atlantikom politikom nič nehovorí pokiaľ nie je z toho dáky profit. Ten je len v podobe sľubov. Pred novembrom 1989 sa od Banskej Bystrici  začali robiť prvé úseky tejto cesty no žiaľ november ich preťal a banícky a energetický útlm poriadne cvičí s nezamestnanosťou aj napriek snahe obecnej a mestskej samospráve. Podnikateľské parky začas zalepili ústa občanom na Hornej Nitre no v parkoch sa darí skôr burinám ako podnikateľom. Niektorí odvážlivci síce prišli do regiónu, ale veľmi opatrne. Regionálna mapa rozvoja Slovenska končí na úpätí Inovca v rámci TSK a odvážnejší zašli až do Bánoviec nad Bebravou, Partizánskeho a hrdinovia až do Prievidze. Župná politika rozvoja cestnej infraštruktúry pod hradom Matúša Čaka je aktívna len v rámci povodia Váhu. Jedine čo ju trápi je doriešenie obchvatu v rámci Trenčína a premostenia cez Váh a Horná Nitra sa postupne dostáva do pozície rezervácie. Možno keby prišiel november 1989 o 10 rokov neskôr mohli sme mať cestu aspoň po Bánovce nad Bebravou a Partizánske. No žiaľ Horná Nitra má smolu. Najlepšie to charakterizoval jeden z ministrov dopravy za SDKU. Máte to ťažké na jednej strane Slota ťahá peniaze na cestnú infraštruktúru na sever a maďarské strany na juh. Ficov Smer ten má záujem riešiť prepojenie cez Topoľčany na Nitru a Vy ste ostali len v strede mlynského kolesa. Ak by sme mali aspoň 10 poslancov v NR SR tak je to možné pretlačiť. Túto skutočnosť potvrdil aj vždy nagélovaný finančný oligarcha z Ministerstva dopravy, ktorý v baníckej Handlovej povedal jasne nič tu v krátkej dobe nebude. Cesta smrti do Trenčína bude fungovať ďalej, je to smutné aj preto lebo táto cesta je horšia po skončení zimného obdobia ako po prechode vojsk Waršávskej zmluvy v auguste 1968.

Sen o ceste na Hornej Nitre sa každým dňom rozplýva. Podnikateľ a investor po takejto ceste, ktorá  pripomína cestu afganskou pustatinou, odrádza  záujem posielať tovar a surovinu modernou autodopravou. Jediný investor väčšieho významu Yazaki za Mečiarovej vlády bol na Hornej Nitre, ale aj ten v tichosti sa vytratil a za 1 týždeň to všetko presťahoval na východ  Slovenska. Na druhej strane je to pre politikov výzva využiť voličský potenciál na sľubovanie cesty E 50 a prepojenie s Trenčínom lebo to čo politik sľúbi nikto nikdy nie je schopný splniť. Hornonitranom neostane asi nič len rozvíjať folklór a ľudové tradície a možno raz  v rámci UNESCO bude tento región vyhlásený za I. občiansku rezerváciu, kde budú chodiť občania v krojoch a v krpcoch a ako pastierske kmene budú pásť ovce a husi. Dopravné prepojenie na Hornú Nitru sa už stáva aj predmetom vtipov a posmeškov nakoľko je tu medzinárodne funkčné len medzinárodne letecké prepojenie s letiskom.

 Baníctvo na Hornej Nitre tichou klopačkou hlási koniec ťažbe hnedého uhlia. Degresívny vývoj obyvateľstva a odchod mladej generácie mimo okres a hlavne do zahraničia umocňuje úpadok najväčšieho okresu trenčianskej župy a jedného z najväčších okresov Slovenska. Je len smutné, že aj v rámci kraja bola Horná Nitra dobrá nevesta, ale ako žena tam len v počestnej tichosti trpí po sobáši v rámci nového územného a správneho členenia Slovenska, kde sa chodia politici radi predvádzať a sľubovať krajšiu budúcnosť v mydlovej bubline.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

AUTO

Výrobu jediného osemvalca v histórii Škody stopla kríza

Škoda vyrobila len 49 kusov modelu 860.


Už ste čítali?